Post Single Page

Aan de slag met eindschermen op YouTube!

Britt van Smeerdijk

In Uncategorized Posted

Eindschermen: een belangrijk element op YouTube! Als je weleens een video op YouTube hebt gezet, is het je wellicht opgevallen dat je verschillende dingen kan aanpassen onder het kopje ‘videobeheer’. Vandaag willen wij graag de tabblad eindschermen verder toelichten. Deze feature zorgt namelijk voor meer interactiviteit, kijktijd, clicks en vertoningen!

Eindscherm toevoegen

Een eindscherm toevoegen is helemaal niet lastig en is zo gedaan. Als je bent ingelogd op YouTube, klik je op het knopje ‘Creator Studio’. Dit knopje kun je vinden onder het accounticoon rechtsboven in de hoek. Vervolgens klik je op ‘videobeheer’ en kies je de video die je wilt bewerken. In de bovenste rij staan een hoop opties die je kan bewerken maar wij focussen ons vandaag op eindschermen dus dat is ook de optie die je kiest.

Wat voor soort elementen kan je toevoegen?

Het is de bedoeling dat je een eindscherm (uiteraard) aan het einde van je video toevoegt. Dit kun je tijdens de laatste 5-20 seconden van je video doen. Een eindscherm kan uit 4 elementen bestaan. Er kan gekozen worden voor een video of afspeellijst, het promoten van abonneren op je eigen kanaal of andermans kanaal of het linken naar een externe site. Maar hoe weet je nou precies welk element voor jou de beste optie is?

1. Video of afspeellijst promoten

Als de kijker jouw video heeft uitgekeken, wil je natuurlijk hem of haar niet verliezen. Daarom kan het slim zijn om een video of afspeellijst toe te voegen. Dit kan een video of afspeellijst zijn afkomstig van je eigen kanaal maar dit kan ook van een ander kanaal zijn. Het beste is natuurlijk om de kijker zo lang mogelijk op je eigen kanaal te houden, dus ons advies is om altijd te linken naar je eigen video’s of afspeellijsten.

2. Abonneren

Natuurlijk wil je graag dat de kijker zich abonneert op jouw kanaal. Op deze manier bindt hij/zij zich aan je kanaal en ontvangt diegene notificaties wanneer jij een nieuwe video uploadt. Zo kan diegene geen enkele video van jou missen en is de kans groter dat jouw video(‘s) vaker bekeken word(en)t. Het is dus sowieso slim om in je video in gesproken tekst altijd iets te zeggen in de trant van ‘Wil je geen enkele video van mij missen? Abonneer je dan op dit kanaal’ en om in je eindscherm deze knop toe te voegen. Daarmee maak je het de kijker namelijk erg gemakkelijk om te abonneren op je kanaal (dit kan immers binnen één klik op de knop) en is de kans dus veel groter dat ze dit ook daadwerkelijk doen.

3. Promoot een ander kanaal

Deze optie kan handig zijn als je in het bezit bent van meerdere YouTube-kanalen. Wellicht heb je relevante content op één van je andere kanalen staan of ben je bezig met een samenwerking. In het geval van een samenwerking is het natuurlijk ook fijn als diegene waarmee je samenwerkt, ook linkt naar jouw kanaal. Op deze manier zien een hoop nieuwe kijkers jouw content (en krijg je wellicht meer abonnees).

4. Linken

Het linken naar een externe website kan handig zijn op het moment dat je bijvoorbeeld een product of dienst aanprijst. Echter is het sinds 27 september 2017 niet meer voor iedereen mogelijk om van deze optie gebruik te maken. Je moet namelijk aangemeld zijn bij het YouTube-partnerprogramma voordat je kunt linken naar een goedgekeurde externe website. Echter, is het niet makkelijk om je voor dit programma aan te melden aangezien één van de eisen is dat je minstens 10.000 abonnees op je kanaal hebt.

Nog goed om te weten

Minimaal één element moet een video of afspeellijst zijn. Tevens heeft YouTube verschillende templates gemaakt waarvan zij zelf aangeven dat deze goed werken. Deze templates vind je onder het kopje ‘templates’. Daarnaast is het ook mogelijk om een bestaande template uit één van je video’s te importeren. Dat scheelt weer een hoop tijd.

Succes met het toepassen van eindschermen op YouTube!

Lees ook: Vergroot je vindbaarheid op YouTube!

 

0 Comments

Leave a Comment